Informatie voor cliënten
Aanmelden
Om u voor psychotherapie aan te melden bij Psychologenpraktijk Bonne Chance volgt u onderstaande stappen:
- Verwijzing door uw huisarts met verwijsbrief en (indien van toepassing) eerdere behandelaar die u nu doorverwijst:
Een verwijsbriefje voor psychotherapie van uw huisarts is verplicht in verband met indicatiestelling en vergoeding psychotherapie.
Ingevolge de op 25 mei 2018 in werking getreden AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) geschiedt aanmelding als volgt:
- U spreekt een voicemailbericht in op 06-11218795 en noemt daarin uitsluitend uw naam en telefoonnummer;
- U wordt door Marieke zelf teruggebeld en krijgt te horen hoe de aanmelding verder verloopt.
Tijdens dit telefoongesprek wordt u geïnformeerd over een eventuele cliëntenstop, actuele aanmeldwachttijd en, indien van toepassing, de actuele behandelwachttijd, of vertraging in de doorlooptijd. Er vindt een eerste (telefonische) screening plaats (Is er een indicatie voor psychotherapie? Verleent Marieke de zorg die aansluit op uw zorgvraag? Zo niet, dan wordt u terugverwezen naar uw verwijzer en eventueel geattendeerd op de website van de LVVP voor zorgverlening elders) en wordt duidelijk of de volgende stap in het aanmeldproces gezet kan worden.
We plannen dan een datum en tijd voor de intake. Dit wordt schriftelijk bevestigd middels een brief aan u met nadere instructie over de intake met daarbij:
de algemene folder van de praktijk, cliënteninformatie van de LVVP, informatie van de Rijksoverheid over het gebruik van BSN in de zorg, het visitekaartje van Marieke en parkeer informatie van de praktijk. U wordt ook verwezen naar de website van de praktijk.
U ontvangt via ZIVVER (extra beveiligde mail) een aanmeldformulier, dat u invult en als reply via ZIVVER terugstuurt. - Inhoudelijke informatie wordt bij voorkeur tijdens een persoonlijk gesprek en verder uitsluitend via ZIVVER gecommuniceerd.
Loesje
Ontmoeten is open staan, open staan is binnen laten
Praktijkvoorwaarden
Na de intake bij Psychologenpraktijk Bonne Chance ondertekent u onze “Akkoordverklaring voorwaarden psychotherapie” waarin onderstaande informatie en onze praktijkvoorwaarden staan beschreven:
Akkoordverklaring voorwaarden psychotherapie
Vooraf
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht om een privacystatement op mijn website te plaatsen danwel beschikbaar te hebben in mijn praktijk. Deze “Akkoordverklaring voorwaarden psychotherapie” is een aanvulling daarop.
Uw dossier
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik als behandelaar een dossier aanleg: digitaal en op papier. Dit betekent dat ik vanaf het moment van uw aanmelding uw gegevens hierin noteer. Het gaat om gegevens over uw gezondheid, bijvoorbeeld uw voorgeschiedenis en verslagen van gesprekken. Maar ook om administratieve gegevens, zoals uw naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer. Als zorgverlener ben ik verplicht om uw identiteit vast te stellen en uw burgerservicenummer (bsn) te noteren.
Ik bewaar in uw dossier ook de voor uw behandeling noodzakelijke gegevens die ik via andere zorgverleners heb gekregen, zoals de verwijsbrief van de huisarts of informatie van een andere behandelaar.
Beveiliging van uw dossier
Ik heb alle wettelijk verplichte maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig worden opgeborgen en dat deze niet verloren raken of in onbevoegde handen vallen. Mochten er toch gegevens lekken of zoekraken, dan ben ik verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en passende maatregelen te nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik zal u dan ook op de hoogte stellen.
Toegang tot uw dossier
Alle personen in de praktijk die bij uw behandeling betrokken zijn, hebben toegang tot uw dossier. Dit geldt ook voor de collega die mij vervangt bij afwezigheid wegens ziekte, vakantie of om andere redenen. Zij zijn net als ik gehouden aan het beroepsgeheim. Uw dossier wordt alleen ingezien voor zover dit nodig is om u van goede zorg te voorzien.
Informatie delen met:
Huisarts/verwijzer
Alleen met uw toestemming mag ik informatie verstrekken aan de huisarts/verwijzer of eventueel aan een behandelaar naar wie ik u doorverwijs. Het kan bijvoorbeeld gaan om informatie over doorverwijzing of een rapportage. Het gaat dan om relevante gegevens uit uw dossier. Telkens als er daadwerkelijk informatie wordt gedeeld, zal ik u opnieuw om toestemming vragen, zodat u weet welke informatie ik met welke doel deel en met wie. Als u toestemming geeft voor of bezwaar maakt tegen het geven van informatie aan de huisarts, dan maak ik daarvan een notitie in het dossier. Bij bezwaar zal ik de informatie niet verstrekken.
- Ik ben wettelijk verplicht om een aantal van uw persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan (zoals naam, adres, woonplaats, bsn). Met ingang van 2022 ben ik ook verplicht om de zorgvraagtypering (zie onder) vast te leggen en op de rekening naar de zorgverzekeraar te vermelden. In de gespecialiseerde ggz gaat het daarnaast ook om uw diagnose. Op declaraties in de generalistische basis-ggz hoef ik de behandeldiagnose niet te vermelden.
- Zorgverzekeraars mogen controleren of mijn administratie op orde is en de rekeningen kloppen. Bij een controle vraagt een zorgverzekeraar soms om informatie of inzage in het dossier. Ik ben verplicht hieraan mee te werken, maar alleen als aan een aantal strikte voorwaarden is voldaan die wettelijk zijn vastgelegd. In die gevallen is uw toestemming niet vereist; ik zal u hierover wel vooraf informeren.
Nederlandse Zorgautoriteit
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangt twee soorten informatie.
Enerzijds gegevens over declaraties in de ggz. Deze ontvangen zij via Vektis, die landelijk gegevens van zorgverzekeraars verzamelt. Deze gegevens zijn van belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. Declaratiegegevens zijn onder andere de zorgvraagtypering, diagnoses en consulten. De NZa-database bevat geen persoonlijke gegevens zoals uw naam, adres en woonplaats. Ik ben verplicht om deze gegevens te verstrekken aan Vektis en daarmee -geanonimiseerd- aan de NZa.
Zorgvraagtypering en andere vragenlijsten
Ggz-aanbieders zijn wettelijk verplicht om een zorgvraagtypering te doen. Hiervoor gebruik ik de HoNOS+-vragenlijst. Daarnaast kan ik u, als dit in de behandeling past, aan het begin, tussentijds en aan het eind van de behandeling vragen om digitaal een vragenlijst in te vullen. Deze informatie komt in uw dossier. Met deze gegevens kan ik het verloop van de behandeling nauwkeurig volgen.
Visitatie, intervisie, supervisie, consultatie
Visitatie
Eens in de vijf jaar vindt er in mijn praktijk een interne kwaliteitscontrole plaats, visitatie genoemd. Dit gebeurt door collega’s die net als ik een beroepsgeheim hebben. Ik geef deze collega’s alleen inzage in uw dossier als u daar desgevraagd toestemming voor heeft gegeven. Zonder uw toestemming mogen de visiteurs het dossier alleen inzien nadat ik alle gegevens heb verwijderd waaruit uw identiteit blijkt.
Intervisie, supervisie of consultatie
In het kader van intervisie, supervisie of consultatie maak ik alleen gebruik van gegevens waaruit uw identiteit niet af te leiden is.
Derden
Mochten andere personen of instanties informatie vragen over uw behandeling, dan ben ik niet verplicht die te geven. Ik heb er in ieder geval uw gerichte toestemming voor nodig en zal vooraf met u doornemen om welke informatie het gaat en voor welk doel deze wordt gebruikt. Denk aan een verzoek van een bedrijfsarts, een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar of een letselschadeverzekeraar.
Als u mij toestemming heeft gegeven, dan maak ik daarvan een notitie in het dossier. Bij bezwaar zal ik de informatie niet verstrekken. In mijn rol als (voormalig) behandelaar mag ik alleen feitelijke informatie geven, zoals gegevens over de diagnose en de duur van de behandeling. Ik mag bijvoorbeeld geen verwachtingen of vermoedens uitspreken noch oordelen geven voor een ander doel dan een zorgdoel, bijvoorbeeld een materieel of juridisch doel.
Ook als u toestemming geeft om informatie aan een derde te verstrekken, moet ik een eigen afweging maken of dit gezien mijn beroepsgeheim geoorloofd is. Ik kan dan alsnog besluiten om geen informatie te verstrekken als dit naar mijn oordeel de behandeling kan tegenwerken of schadelijk voor u kan zijn. Meer hierover kunt u lezen in de richtlijn voor gezondheidsverklaringen van de LVVP.
Voor facturatie
Bij de financiële administratie (declaraties) word ik ondersteund door Cees van de Wouw.
Om ervoor te zorgen dat wij ervoor zorgen dat uw gegevens veilig worden bewerkt en bewaard, heb ik een verwerkersovereenkomst laten ondertekenen. Daarin staan heldere afspraken over de bewaking van uw privacy, zoals de wet het voorschrijft. Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn privacy statement op mijn website/in mijn praktijk.
Bewaartermijn van uw dossier
Als uw behandeling is afgerond, wordt uw dossier ten minste 20 jaar bewaard. Als u uw dossier wilt laten vernietigen (zie hieronder) dan kan de bewaartermijn korter zijn.
Uw rechten
Als cliënt heeft u volgens de wet een aantal rechten die gaan over de gegevens die over u worden vastgelegd in uw dossier. Namens u kan ook uw wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd of mentor) of een door u schriftelijk gemachtigde een beroep doen op deze rechten. Hierop is een uitzondering: als het uitoefenen van deze rechten naar mijn oordeel uw belangen zou schaden, dan hoef ik daaraan geen gehoor te geven.
Recht op inzage en afschrift
U heeft recht om uw dossier in te zien en u kunt om een kopie vragen; ik reageer binnen één maand op uw verzoek. U heeft recht op één gratis kopie. Voor een tweede kopie mag ik op basis van de administratieve kosten wel een redelijke vergoeding vragen. Als u digitaal om een kopie heeft gevraagd, dan mag ik u ook digitaal een kopie van uw dossier verstrekken. Als gegevens van anderen, zoals uw partner of kind, in hetzelfde dossier zijn genoteerd, dan heeft dit gevolgen voor uw inzagerecht (tenzij deze gegevens door uzelf zijn verstrekt). Ik zal u daar in dat geval over informeren.
Recht op correctie of aanvulling
Als u vindt dat bepaalde gegevens in uw dossier niet kloppen, dan kunt u mij vragen deze te wijzigen, corrigeren of aan te vullen. Het gaat hierbij alleen om feitelijke onjuistheden; wijzigen of corrigeren van mijn professionele oordeel is niet mogelijk. Wel kan ik, indien u dat wenst een aanvullende verklaring met uw eigen visie in het dossier opnemen. Waren de genoteerde gegevens volgens u op dat moment niet relevant, maar wilt u ze toch bewaren, dan kunt u verzoeken deze af te schermen voor medewerkers. Ik reageer binnen één maand op uw verzoek.
Recht op vernietiging
U kunt schriftelijk verzoeken (een deel van) uw gegevens uit uw behandeldossier te laten vernietigen. Ik reageer dan binnen een maand op uw verzoek. Als het onmogelijk blijkt om binnen die termijn aan uw verzoek te voldoen, zal ik dat aan u laten weten. In dat geval is twee maanden uitstel mogelijk.
Het voorgaande geldt alleen voor de gegevens uit het behandeldossier. Voor uw gegevens in mijn administratie (factuur, declaratiesysteem) geldt dat ik deze vanwege fiscale wetgeving en controles door zorgverzekeraars langer moet bewaren.
In een aantal gevallen kan ik op grond van de wet weigeren aan uw verzoek te voldoen; ik zal u dan uitleggen waarom.
Veilige communicatie
Om buiten de afgesproken behandelsessies om veilig met elkaar te communiceren, raad ik u aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar mij te e-mailen of whatsappen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd. Ik gebruik hiervoor een beveiligd e-mailprogramma ZIVVER.
Voor meer informatie over de privacy van uw gegevens verwijs ik u naar het privacy statement op mijn website: www.bonnechance.nl
1. Werkwijze
Nadat de intake- (eerste gesprek) en indicatiestellingsfase (ongeveer drie sessies met het bespreken van een uitgebreide biografische vragenlijst, het opstellen van behandeldoelen en behandelaanpak) heeft geleid tot de indicatie psychotherapie, volgt de behandelfase conform het in samenspraak met u opgestelde behandelplan. U ontvangt hiervan in principe een schriftelijk exemplaar. De sessies vinden in principe eenmaal per week of tweewekelijks plaats. Indien nodig wordt een andere frequentie afgesproken. Een sessie individuele psychotherapie duurt 45-60 minuten. Een sessie samen met uw partner of familielid duurt ongeveer 90 minuten. Wanneer geen indicatie psychotherapie gesteld kan worden of psychotherapie vanuit psychologenpraktijk Bonne Chance om andere redenen geen doorgang kan vinden, wordt in onderling overleg besloten u eventueel door te verwijzen naar een andere organisatie.
2. Informatie delen
- U gaat ermee akkoord dat uw psychotherapeut na de intakefase, bij langer durende behandeling aan het einde van een behandeljaar en na het afsluiten van de psychotherapie een korte (voortgangs)rapportage stuurt aan uw verwijzer:
ja / nee - U gaat ermee akkoord dat uw psychotherapeut informatie over eventuele eerdere behandeling elders opvraagt bij uw eerdere hulpverlener:
ja / nee - U gaat ermee akkoord deel te nemen aan Routine Outcome Monitoring (ROM): het invullen van digitale, gestandaardiseerde vragenlijsten bij ‘Bonne Chance’ om het effect van uw behandeling te meten:
ja / nee - U hebt om privacy redenen zwaarwegende bezwaren tegen de vermelding van diagnose gegevens op de declaratie bij uw zorgverzekeraar. In dat geval moet u een Privacyverklaring tekenen die wij opsturen naar uw zorgverzekeraar:
ja / nee - U heeft om privacy redenen zwaarwegende bezwaren tegen het rechtstreeks aanleveren aan de NZa van uw antwoorden op de HoNOS+-vragenlijst (op basis waarvan de zorgvraagtypering wordt vastgesteld). Deze gegevens worden gebruikt om het systeem van zorgvraagtypering verder te valideren en te verfijnen. Ook hiervoor geldt dat, als u hiertegen bezwaar heeft, u de bovengenoemde Privacyverklaring kunt ondertekenen.
ja / nee - U gaat ermee akkoord dat in het kader van visitatie door de Landelijke Vereniging ven Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP) mijn collega’s (die net als ik beroepsgeheim hebben) inzage in uw dossier mogen hebben.
ja / nee
3. Voortgang van de psychotherapie
a. Indien u een afspraak (tijdig) heeft afgezegd dan dient u zelf weer contact op te nemen met uw psychotherapeut voor het maken van een nieuwe afspraak. Dit bij voorkeur door een e-mail te sturen naar: info@bonnechance.nl Uw psychotherapeut bevestigt de nieuwe afspraak eveneens per e-mail als reactie hierop.
b. Afspraken die binnen 24u voor de geplande tijd worden afgezegd, kan uw psychotherapeut niet declareren bij uw zorgverzekeraar terwijl zij de tijd wel voor u gereserveerd had. Deze tijd is dan vaak verloren tijd. Voor niet of te laat afgezegde afspraken wordt per gemiste sessie dan ook € 95,- (ongeacht de reden voor afzegging) bij u in rekening gebracht. U ontvangt hiervoor een factuur per post.
c. Bij veelvuldige verhindering of langdurige onderbreking van de psychotherapie kan de voortgang van de therapie niet gegarandeerd worden. Het is daarom wenselijk dit persoonlijk te bespreken om een goede beslissing aangaande het al dan niet vervolgen van de psychotherapie te kunnen nemen.
4. Wijzigingen in uw persoonlijke gegevens
Om de cliëntenadministratie van ‘Bonne Chance’ en adequate declaratie van uw behandelkosten bij uw zorgverzekeraar te kunnen waarborgen, bent u verplicht alle veranderingen aangaande persoonsgegevens, ziektekostenverzekering en dergelijke binnen een week na wijziging te mailen. Dit doet u bij voorkeur als reply op een eerder ontvangen e-mailbericht via ZIVVER.
5. Crisis tijdens uw behandeltraject
Bij een crisissituatie kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts of de huisartsenpost bij u in de buurt. Uw psychotherapeut vanuit Psychologenpraktijk Bonne Chance heeft niet de expertise en mogelijkheden in huis om hier z.s.m. adequaat mee te kunnen omgaan. Zo nodig kan de arts u in contact brengen met een verpleegkundige of psychiater van de crisisdienst van een GGZ of algemeen ziekenhuis bij u in de buurt.
Bij levensbedreigende situaties belt u uiteraard 112.
6. Afsluiten van de psychotherapie
Het beëindigen van de psychotherapie gebeurt persoonlijk in het afsluitgesprek, doorgaans nadat de psychotherapie geleidelijk is afgebouwd middels een aantal follow-up sessies met aandacht voor terugvalpreventie.